Űrtechnológia a magyar mezőgazdaságban!

Gondolta volna, hogy nemcsak autónavigációknál és a légiirányításban használhatnak GPS-technológiát, hanem a szántóföldön is? Elhinné, hogy a magyar mezőgazdaságban azt az automata kormányzást, amiről az autósok még évekig csak álmodozni fognak már használják? Hallott már róla, hogy már évek óta emberi beavatkozás nélkül is képesek a traktorok a szántóföldön haladni?

A fentiek hihetetlennek tűnnek, pedig ez máűrtechnológia a mezőgazdaságban.jpgr a mai valóság! Szinte kivétel nélkül elérhető valamennyi traktorra és kombájnra az automata kormányzás, mely bizonyos mértékig kezelő nélküli vezetést biztosít. Sőt, újabb automatika a traktor mögött haladó munkagépeket (pl.:  vetőgépet, a műtrágyaszórót, permetezőt) is vezérli, szintén emberi beavatkozás nélkül. Nemcsak automatikusan ki/bekapcsolja ezeket, hanem a GPS alapján egyes szakaszait is vezérli, így nem szórnak ki feleslegesen növényvédő szert, műtrágyát, vetőmagot. Miért jó ez a gazdáknak?

Mindenki látott már az utak melletti földeken traktorokat, melyek húznak vagy tolnak mindenféle eszközöket, gépeket. Aki eddig vette is a fáradságot, hogy megnézzen pár percig egy a mezőn dolgozó traktort, csak azt láthatta, hogy a piros traktor körbe-körbe és oda vissza rohangászik a földön, minden logika nélkül. Pedig ez nem így van!  Jellemzően a szántóföldeket határait először körbeszegik, majd oda-vissza sorokban művelik meg. Ez sokféle műveletet jelenthet: szántást, boronálást, vetést, műtrágyaszórást, permetezést, stb…


A legfontosabb az átfedések és kihagyások nélküli munkavégzés!

Mindegyik műveletnél rendkívül fontos, hogy aLeica mojo3D_quick steer.png művelés során minél pontosabban illeszkedjenek egymáshoz a sorok, a lehető legkisebb kihagyással és átfedéssel. Ez több szempontból is fontos lehet. Egyrészt az átfedésekkel (ilyen rendszerek nélkül átlagosan 6-8% átfedés keletkezik) több sort kell a ténylegesnél megművelni, így több üzemanyagot használnak fel, több időt fordítanak a feladatra, valamint a szükségesnél több vegyszert/műtrágyát juttatnak ki.

Egy évben pedig több munkaműveletet is végre kell hajtani egy területen, így ez már igen jelentős költségtöbbletet okoz egy gazdaságban. Továbbá bizonyos vegyszerek kétszeres mennyiségben károsíthatják a növényt, így csak a megfelelő mennyiséget szabad kijuttatni, különben csökken a hozam. Másrészt ha a sorok között kezeletlen sávok maradnak, akkor a gyomok miatt csökken a termés mennyisége.

mezőgazdasági látkép.jpg

A cél tehát, hogy egy olyan sorvezetőt használhassanak a gazdák, mellyel kiküszöbölhetőek ezek az átfedések és kihagyások, valamint minden földterületen alkalmazni tudják ezt a technológiát. Ez a technológia pedig már évek óta adott a mezőgazdaság számára! De miért is járnak már ennyire elől a mezőgazdasági fejlesztések például az autóiparhoz képest?

Belátható, hogy mivel egyre többen vagyunk a bolygónkon, egyre nagyobb az igény is az élelmiszeripari termékekre. Nagyon sok helyen éheznek a világon így ma már elengedhetetlen, hogy maximalizáljuk a hektáronként elérhető termés mennyiségét. Ezért a mezőgazdasági technológia bizonyos gazdaságossági fejlesztésekben jóval meghaladja már pl. az autóipart is ahol inkább a kényelemre és a designra helyezik a hangsúlyt.


És pontosan mi is ez a technológia? Hogyan halad az a traktor magától a szántóföldön?

A GPS-es helyzetmeghatározás ma már mindenki számára ismert technológia, működése rendkívül egyszerű, legalábbis az autónavigációs rendszerek esetén. A Föld körül keringő műholdak jeleket sugároznak, melyek a pontos időt, illetve pályájuk adatait tartalmazza. A műholdakon több atomóra is található, ezek biztosítják a pontosságot, ám a legkisebb hiba is méteres eltéréseket okozhat, mivel a műholdak 20 ezer km-es távolságra vannak a Föld felszínétől. A Földön egy erre alkalmas vevő érzékeli ezeket az adatokat. így néhány műhold segítségével már meg is határozható a pozíciónk. A módszer akár 10-15 méteres pontatlanságot is eredményezhet, ami autónavigációs céloknak megfelel, de mezőgazdasági célra alkalmatlan.

A mezőgazdasági sorvezetőkkel viszont akár néhány cm-es pontosság is elérhető! A pontosság több eljárással is javítható. Vannak ingyenes korrekciós jelek (pl. EGNOS), melyekkel a sorcsatlakozási pontosság 20 cm alá is vihető. Fizetett korrekciós jellel pedig a 2-3cm-es pontosság is elérhető, mellyel már minden mezőgazdasági munka (akár vetés is vagy fatelepítés is) tökéletesen elvégezhető!

Pár évtizeden belül ez a technológia azautomata kormányzás google.jpg autóiparba is hétköznapi lesz már! A járművekben található különféle érzékelőkön kívül szükség lesz a pár centiméter pontos GPS-es helyzet-meghatározásra is, az automata kormányzáshoz. Ezért kizárható, hogy az ingyenes műholdakról érkező jelek elegendőek pontosságot fognak jelenteni ezeknek a rendszereknek. A 2-3 cm-es pontosságot jelenleg évi ~300.000Ft körüli összegért kínálják a szolgáltatók. De a GPS technológia fejlődésének köszönhetően valamint az új műholdrendszerek folyamatos beüzemelésével (pl. GALILEO) már rövid távon várható ezeknek a költségeknek jelentős csökkenése és a pontosság növelése is.


Milyen érzés vezetni egy traktort az automata kormányzással?

Hiába van meg a 2-3 cm-es GPS-es pontosságunk, automata_kormányzás_robotpilóta.jpga szántóföldön ezt a pontosságot a sorok között egy több tonnás traktorral vagy több 10 méter széles permetezővel kézzel tartani lehetetlen feladat. Ezért szükséges egy sorvezető készülék mely rendelkezik robotpilóta funkcióval, hétköznapi nevén az automata kormányzással.  Ebben az esetben a sorvezető műszer irányítja a traktort, emberi beavatkozás nélkül! Ilyen rendszer például a közismert svájci Leica cég mojo3D sorvezető GPS készüléke is. Két verzió létezik belőle, az univerzális villanymotor bármilyen típusú traktor kormánykerekére felszerelhető. A másik megoldás, mivel bizonyos gépek már gyárilag „előkészítettek”, a kormánymű hidraulikusan is vezérelhető! Ebben az esetben a sorvezető GPS-t egy adatkábellel kell összekötni a traktor rendszerével, és indulhat is az automata kormányzás! A kívülálló csupán annyit lát, hogy a traktor magától tartja az ideális nyomvonalat, a traktoros pedig ölbe tett kézzel ellenőrzi a gép munkáját, esetleg kezeli a permetezőkeretet.

mojo3D+QuickSteer.jpgLeica SteerDirect ES - elektromos kormányzás.jpgautomata_kormanyzas.jpg
Permetezés esetén a rendszer azt is figyeli, hogy például volt-e már permetezve az adott terület. Ilyen esetekben (például a tábla széléhez érve) a sorvezető GPS pontosan időzítve automatikusan kapcsolja le a szükséges szakaszokat, nehogy bizonyos részek kétszer is kezelve legyenek. Pont annyi kemikália jut a környezetbe, amennyi kell, se több, se kevesebb!  Így nemcsak a hozam nő kevesebb kiadás mellett, de a környezeti terhelés is jelentősen csökkenthető a rendszer használatával.


Kocsis Árpád
Landasin-Agrogazda Kft.
www.agrogazda.hu

Ha tetszett a hír oszd meg ismerőseiddel!

Agrogazda.hu mérőműszerek Kft.

Pályázat